Franziska Schäfer M.Sc.
Angewandte Kognitionspsychologie
Arbeitsgebiet(e)
Kontakt
franziska.schaefer1@tu-...
work +49 6151 16-23859
Work
S1|15 224
Alexanderstr. 10
64283
Darmstadt
Sprechstunde nach Vereinbarung per E-Mail.
- Metakognition und Metagedächtnis
- Lernen und Gedächtnis
- Metakognition in Bildungskontexten
Seit 2023 | Promotion in Psychologie, Technische Universität Darmstadt |
2022 bis 2023 | Center for Doctoral Studies in Social and Behavioral Sciences, Graduate School of Economic and Social Sciences, Universität Mannheim |
2020 bis 2022 | Master of Science Psychologie (Schwerpunkt: Kognitive Psychologie und Kognitive Neurowissenschaften), Friedrich-Schiller-Universität Jena |
2017 bis 2020 | Bachelor of Science Psychologie, Universität Mannheim |
Seit 09/2023 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt „Metakognitionen in der Mensch-KI-Interaktion“ (gefördert durch das Forum Interdisziplinäre Forschung, TU Darmstadt) |
Seit 04/2023 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, AG Angewandte Kognitionspsychologie, Technische Universität Darmstadt |
2021 | Forschungspraktikantin, Lehrstuhl für Kognition und Wahrnehmung, Eberhard Karls Universität Tübingen |
2018 bis 2022 | Wissenschaftliche Hilfskraft, Lehrstuhl für Kognitive und Differentielle Psychologie, Universität Mannheim |
2023 | DAAD Kongressreise-Förderung |
2023 | Graduate Conference Award der Psychonomic Society |
2022 | Einjähriges Vollstipendium am Center for Doctoral Studies in Social and Behavioral Sciences, Graduate School of Economic and Social Sciences, Universität Mannheim |
2022 | TeaP Selected Poster Award (3. Platz, gemeinsam mit Prof. M. Undorf) der Fachgruppe Allgemeine Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) |
2022 | Reisekostenstipendium für weibliche Studierende, Gleichstellungsbüro, Friedrich-Schiller-Universität Jena |
2023
Schäfer, F., & Undorf, M. (2023). On the educational relevance of immediate judgment of learning reactivity: No effects of predicting one's memory for general knowledge facts. Journal of Applied Research in Memory and Cognition. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/mac0000113
2023
Schäfer, F., & Undorf, M. (23.-26.03.2023). Assessing Metamemory Beliefs with Indirect Measures [Vortrag]. 65. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), Trier, Deutschland.
2022
Schäfer, F., & Undorf, M. (24.06.2022). Making JOLs during learning does not affect performance in short-answer and multiple-choice tests. In D. Bryce (Chair), The basis, impact, and development of monitoring judgments: New experimental approaches in metamemory [Symposium]. 10th SIG 16 International Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Schäfer, F., & Undorf, M. (20.-23.03.2022). Does Making Judgments of Learning Improve Performance for Educationally Relevant Material in Multiple-Choice and Short-Answer Tests? [Posterpräsentation]. 64. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), Köln, Deutschland.
2021
Schäfer, F., & Undorf, M. (14.-17.03.2021). Positive and Negative Reactivity in Judgments of Learning: Shared or Distinct Mechanisms? [Posterpräsentation]. 63. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), Ulm, Deutschland.
- Seminar Allgemeine Psychologie (BSc Psychologie: 03-03-0001): SS 2023
- Seminar Experimentalpsychologisches Praktikum (BSc Psychologie: 03-03-0007): WS 2023/2024