Bücher
2018 |
Schmitz, B., Lang, J., & Linten, J. (2018): Psychologie der Lebenskunst. Heidelberg: Springer-Verlag. |
2016 |
Schmitz, Bernhard (2016): Art-of-Living: A Concept to Enhance Happiness. Springer, [Buch] |
2010 |
Hertel, S., & Schmitz, B. (2010): Lehrer als Berater in Schule und Unterricht: Kohlhammer-Verlag. |
2008 |
Miether, S., Schmidt, M., & Schmitz, B. (2008) Mein Kind lernt Lernen: Ein Praxisbuch für Eltern: Klett-Cotta |
2007 |
Perels, F., van de Loo, K., & Schmitz, B. (2007): Trainer trainieren: Seminare effektiv gestalten: Kohlhammer-Verlag. Perels, F., van de Loo, K., & Schmitz, B. (2007): Training für Unterricht – Training im Unterricht: Moderne Methoden machen Schule: Vandenhoeck & Ruprecht |
2006 |
Landmann, M., & Schmitz, B. (2006): Selbstregulation erfolgreich fördern: Praxisnahme Trainingsprogramme für effektives Lernen: Kohlhammer-Verlag. |
Weitere Publikationen
2020 | Schmitz, B., Schumacher, B., Schwarz, M., & Feldmann, F. (2020) Validation if the Art-of-Living Inventory for German and English Language. In press. |
2019 |
Eckerlein, N., Roth, A., Engelschalk, T., Steuer, G., Schmitz, B., & Dresel, M. (2019): The Role of Motivational Regulation in Exam Preparation: Results From a Standardized Diary Study. Frontiers in psychology, 10, 81. Lang, J., & Schmitz, B. (2019): German Translation of the Satisfaction With Life Scale for Children and Adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 0734282919849361. Stiller, A. K., Kattner, M. F., Gunzenhauser, C., & Schmitz, B. (2019): The effect of positive reappraisal on the availability of self-control resources and self-regulated learning. Educational Psychology, 39(1), 86-111. |
2018 |
Schmitz, B., Lang, J., & Linten, J. (2018): Psychologie der Lebenskunst. Heidelberg: Springer-Verlag. |
2017 |
Liborius, P., Bellhäuser, H., & Schmitz, B. (2017): What makes a good study day? An intraindividual study on university students’ time investment by means of time-series analyses. Learning and Instruction, 60, 310-32. Stumpp-Spies, C. A., & Schmitz, B. (2017): Art-of-living: A model and the development of the art-of-living questionnaire (AOLQ). International Journal of Applied Psycholog, 117-129. Schnick-Vollmer, Kathleen (2017): PROFESSIONAL COMPETENCE IN BUSINESS AND ECONOMICS EDUCATION Development and Evaluation of a Structural Competency Model of Prospective Business Teachers in the Domain of Accounting. Darmstadt, Kathleen Schnick-Vollmer, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/6293], [Dissertation] Steuer, G. ; Eckerlein, N. ; Först, N. ; Lang, J. ; Spiel, C. ; Schober, B. ; Schmitz, Bernhard ; Dresel, M. (2017): PRO-SRL-EVA--Product-and Process-Oriented Modeling and Assessment of Self-Regula-tion Competencies in Higher Education--Further Validation. In: KoKoHs Working Papers No. 11, S. 18, [Artikel] Glathe, Annette (2017): Effekte von Tutorentraining und die Kompetenzentwicklung von MINT-Fachtutor*innen in Lernunterstützungsfunktion. Darmstadt, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/6906], [Dissertation] Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2017): Improving Art-of-Living Trainings: Implication of Art-of-Living Trainings for Primary School Students. In: International Journal of School Health, Kowsar, 4, (2), [Artikel] Stumpp-Spies, Claudia Anette (2017): Individuelle Förderungsmöglichkeiten von Lebenskunst – Konzeption und empirische Überprüfung eines Coaching-Konzeptes für Lebenskunst sowie ein integrativer Ansatz zur Veränderung von Strategien und zum Umgang mit Hindernissen. Darmstadt, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/7027], [Dissertation] |
2016 |
Roth, A., Ogrin, S., & Schmitz, B. (2016): Assessing self-regulated learning in higher education: a systematic literature review of self-report instruments. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 28(3), 225-250. Wagner, W., Göllner, R., Werth, S., Voss, T., Schmitz, B., & Trautwein, U. (2016): Student and teacher ratings of instructional quality: Consistency of ratings over time, agreement, and predictive power. Journal of Educational Psychology, 108(5), 705. Bellhäuser, Henrik (2016): Fostering Self-Regulated Learning Online Development and Evaluation of Interventions for E-Learning Scenarios. Darmstadt, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/5833], [Dissertation] Bellhäuser, Henrik ; Lösch, Thomas ; Winter, C. ; Schmitz, Bernhard (2016): Applying a web-based training to foster self-regulated learning—Effects of an intervention for large numbers of participants. In: The Internet and Higher Education, S. 87-100, (31), [Artikel] Bellhäuser, Thomas ; Winter, Charlotte ; Schmitz, Bernhard (2016): Applying a web-based training to foster self-regulated learning—Effects of an intervention for large numbers of participants. In: The Internet and Higher Education, Elsevier, S. 87-100, 31, [Artikel] Gerich, Mara ; Schmitz, Bernhard (2016): Using Simulated Parent-Teacher Talks to Assess and Improve Prospective Teachers' Counseling Competence. In: Journal of Education and Learning, ERIC, S. 285-301, 5, (2), [Artikel] Gerich, Mara ; Trittel, Monika ; Schmitz, Bernhard (2016): Improving Prospective Teachers’ Counseling Competence in Parent-Teacher Talks: Effects of Training and Feedback. In: Journal of Educational and Psychological Consultation, Taylor & Francis, S. 1-36, [Artikel] Janzarik, G. ; Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016): Happiness at work: A training to increase art-of-living at work. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Janzarik, G. ; Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016): Happiness at work: A training to increase art-of-living at work. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Klug, Julia ; Bruder, Simone ; Schmitz, Bernhard (2016): Which variables predict teachers diagnostic competence when diagnosing students’ learning behavior at different stages of a teacher’s career? In: Teachers and Teaching, Taylor & Francis, S. 461-484, 22, (4), [Artikel] Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016): Art-of-Living Training: Developing an Intervention for Students to Increase Art-of-Living. In: Applied Psychology: Health and Well-Being, Wiley Online Library, S. 279-300, 8, (3), [Artikel] Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016): Art-of-Living Training: Developing an Intervention for Students to Increase Art-of-Living. In: Applied Psychology: Health and Well-Being, Wiley Online Library, S. 279-300, 8, (3), [Artikel] Ogrin, Sabine ; Roth, Anne (2016): Kompass Schulwechsel: Den Übergang gestalten. Vandenhoeck & Ruprecht, [Buch] Roth, Anne ; Ogrin, Sabine ; Schmitz, Bernhard (2016): Assessing self-regulated learning in higher education: a systematic literature review of self-report instruments. In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Springer, S. 225-250, 28, (3), [Artikel] Schmitz, Bernhard (2016): Art-of-Living: A Concept to Enhance Happiness. Springer, [Buch] Schmitz, Bernhard (2016): Development of a Questionnaire Measuring Art-of-Living. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Schmitz, Bernhard (2016): Interventions to Enhance Art-of-Living. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Schmitz, Bernhard (2016): Introduction: Advantages of Using the Concept Art-of-Living. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Schmitz, Bernhard (2016): Measurement of Art-of-Living in Daily Life by Diaries. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Schmitz, Bernhard (2016): Summary and Outlook. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Schmitz, Bernhard (2016): Validation Studies for Art-of-Living. In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel] Wagner, Wolfgang ; Göllner, Richard ; Werth, Sarah ; Voss, Thamar ; Schmitz, Bernhard ; Trautwein, Ulrich (2016): Student and teacher ratings of instructional quality: Consistency of ratings over time, agreement, and predictive power. In: Journal of Educational Psychology, American Psychological Association, S. 705-721, 108, (5), [Artikel] Wiemeyer, Josef ; Schmitz, Bernhard (2016): Self-regulated multimedia learning in Sport Science Concepts and a field study. In: Proceedings of the 10th International Symposium on Computer Science in Sports (ISCSS), [Konferenzveröffentlichung] |
2015 |
Bouley, Franziska ; Wuttke, Eveline ; Schnick-Vollmer, Kathleen ; Schmitz, Bernhard ; Berger, Stefanie ; Fritsch, Sabine ; Seifried, Jürgen (2015): Professional Competence of Prospective Teachers in Business and Economics Education: Evaluation of a Competence Model Using Structural Equation Modeling. In: Peabody Journal of Education, Taylor & Francis, S. 491-502, 90, (4), [Artikel] Dresel, Markus ; Schmitz, Bernhard ; Schober, Barbara ; Spiel, Christine ; Ziegler, Albert ; Engelschalk, Tobias ; Jöstl, Gregor ; Klug, Julia ; Roth, Anne ; Wimmer, Bastian (2015): Competencies for successful self-regulated learning in higher education: structural model and indications drawn from expert interviews. In: Studies in Higher Education, Taylor & Francis, S. 454-470, 40, (3), [Artikel] Fritsch, Sabine ; Berger, Stefanie ; Seifried, Jürgen ; Bouley, Franziska ; Wuttke, Eveline ; Schnick-Vollmer, Kathleen ; Schmitz, Bernhard (2015): The impact of university teacher training on prospective teachers’ CK and PCK--a comparison between Austria and Germany. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Springer International Publishing, S. 1-20, 7, (1), [Artikel] Gerich, Mara ; Bruder, Simone ; Hertel, Silke ; Trittel, Monika ; Schmitz, Bernhard (2015): What Skills and Abilities Are Essential for Counseling on Learning Difficulties and Learning Strategies? In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Hogrefe Verlag Göttingen, S. 62-71, 47, [Artikel] Landmann, Meike ; Perels, Franziska ; Otto, Barbara ; Schnick-Vollmer, Kathleen ; Schmitz, Bernhard (2015): Selbstregulation und selbstreguliertes Lernen. In: Pädagogische Psychologie, Springer, S. 45-65, [Buchkapitel] Lang, Jessica (2015): Tierisch zufrieden: Ist Wohlbefinden auch nur ein Trick? In: SitzPlatzFuss, Cadmos Verlag GmbH, S. 82-83, 19, [Artikel] Otto, Barbara ; Perels, Franziska ; Schmitz, Bernhard (2015): VI-3 Selbstreguliertes Lernen. In: Empirische Bildungsforschung, Springer, S. 41-53, [Buchkapitel] Schmidt, Michaela ; Perels, Franziska ; Schmitz, Bernhard (2015): How to perform idiographic and a combination of idiographic and nomothetic approaches. In: Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, Hogrefe Publishing, S. 166-174, 218, [Artikel] Schnick-Vollmer, Kathleen ; Berger, Stefanie ; Bouley, Franziska ; Fritsch, Sabine ; Schmitz, Bernhard ; Seifried, Jürgen ; Wuttke, Eveline (2015): Modeling the Competencies of Prospective Business and Economics Teachers. In: Zeitschrift für Psychologie, Hogrefe Publishing, S. 24-30, 223, [Artikel] Schober, Barbara ; Klug, Julia ; Jöstl, Gregor ; Spiel, Christiane ; Dresel, Markus ; Steuer, Gabriele ; Schmitz, Bernhard ; Ziegler, Albert (2015): Gaining Substantial New Insights Into University Students’ Self-Regulated Learning Competencies. In: Zeitschrift für Psychologie, Hogrefe Publishing, S. 64-65, 223, [Artikel] Schumacher, Bettina (2015): Zusammenhang zwischen Lebenskunst und Charakterstärken und Einfluss auf Wohlbefinden. Technische Universität Darmstadt, [Masterarbeit] |
2014 |
Lang, Jessica (2014): Tierisch zufrieden: Entwicklung und Evaluation einer tiergestützten Intervention zur Steigerung von Wohlbefinden und Lebenskunst. Technische Universität Darmstadt, [Masterarbeit] Scheibe, Anne-Kathrin ; Trittel, Monika ; Klug, Bernhard; Krapp, A. ; Seidel, T. (Hrsg.) (2014): Strategien und Methoden der Erkenntnisgewinnung (Forschungsmethoden). In: Lehrbuch Pädagogische Psychologie, Weinheim, Beltz, [Buchkapitel] |
2013 |
Keller, Sylvana ; Ogrin, Sabine ; Scheibe, Anne-Kathrin ; Schmitz, Bernhard (2013): Mehr Arbeitsdisziplin durch selbstreguliertes Lernen – Strategien für Schüler und Fördermöglichkeiten für Lehrkräfte. In: Schulmagazin 5-10, S. 7-14, 11, [Artikel] Ogrin, Sabine ; Keller, Sylvana ; Scheibe, Anne-Kathrin ; Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard(2013): Lerntagebücher selbst erstellen – Monitoring individuell fördern. In: Schulmagazin 5-10, S. 51-54, 11, [Artikel] |
2010 |
Liborius, Patrick ; Neudel, Patrick (2010): Ein Training für Mentoren zur Hausaufgabenbetreuung. In: Praxis Schule 5-10, Westermann Gruppe, S. 36-39, 4, [Artikel] |
2009 |
Scheibe, Anne-Kathrin (2009): Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung von Emotionsregulationsstrategien im Lern- und Leistungskontext. Technische Universität Darmstadt, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/1334/], [Masterarbeit] |