Publikationen

Bücher

2018 Schmitz, B., Lang, J., & Linten, J. (2018):
Psychologie der Lebenskunst. Heidelberg: Springer-Verlag.
2016 Schmitz, Bernhard (2016):
Art-of-Living: A Concept to Enhance Happiness.
Springer, [Buch]
2010 Hertel, S., & Schmitz, B. (2010):
Lehrer als Berater in Schule und Unterricht: Kohlhammer-Verlag.
2008 Miether, S., Schmidt, M., & Schmitz, B. (2008)
Mein Kind lernt Lernen: Ein Praxisbuch für Eltern: Klett-Cotta
2007 Perels, F., van de Loo, K., & Schmitz, B. (2007):
Trainer trainieren: Seminare effektiv gestalten: Kohlhammer-Verlag.

Perels, F., van de Loo, K., & Schmitz, B. (2007):
Training für Unterricht – Training im Unterricht: Moderne Methoden machen Schule: Vandenhoeck & Ruprecht
2006 Landmann, M., & Schmitz, B. (2006):
Selbstregulation erfolgreich fördern: Praxisnahme Trainingsprogramme für effektives Lernen: Kohlhammer-Verlag.

Weitere Publikationen

2020 Schmitz, B., Schumacher, B., Schwarz, M., & Feldmann, F. (2020) Validation if the Art-of-Living Inventory for German and English Language. In press.
2019 Eckerlein, N., Roth, A., Engelschalk, T., Steuer, G., Schmitz, B., & Dresel, M. (2019):
The Role of Motivational Regulation in Exam Preparation: Results From a Standardized Diary Study. Frontiers in psychology, 10, 81.

Lang, J., & Schmitz, B. (2019):
German Translation of the Satisfaction With Life Scale for Children and Adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 0734282919849361.

Stiller, A. K., Kattner, M. F., Gunzenhauser, C., & Schmitz, B. (2019):
The effect of positive reappraisal on the availability of self-control resources and self-regulated learning. Educational Psychology, 39(1), 86-111.
2018 Schmitz, B., Lang, J., & Linten, J. (2018):
Psychologie der Lebenskunst. Heidelberg: Springer-Verlag.
2017 Liborius, P., Bellhäuser, H., & Schmitz, B. (2017):
What makes a good study day? An intraindividual study on university students’ time investment by means of time-series analyses. Learning and Instruction, 60, 310-32.

Stumpp-Spies, C. A., & Schmitz, B. (2017):
Art-of-living: A model and the development of the art-of-living questionnaire (AOLQ). International Journal of Applied Psycholog, 117-129.

Schnick-Vollmer, Kathleen (2017):
PROFESSIONAL COMPETENCE IN BUSINESS AND ECONOMICS EDUCATION Development and Evaluation of a Structural Competency Model of Prospective Business Teachers in the Domain of Accounting.
Darmstadt, Kathleen Schnick-Vollmer, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/6293],
[Dissertation]

Steuer, G. ; Eckerlein, N. ; Först, N. ; Lang, J. ; Spiel, C. ; Schober, B. ; Schmitz, Bernhard ; Dresel, M. (2017):
PRO-SRL-EVA--Product-and Process-Oriented Modeling and Assessment of Self-Regula-tion Competencies in Higher Education--Further Validation.
In: KoKoHs Working Papers No. 11, S. 18, [Artikel]

Glathe, Annette (2017):
Effekte von Tutorentraining und die Kompetenzentwicklung von MINT-Fachtutor*innen in Lernunterstützungsfunktion.
Darmstadt, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/6906],
[Dissertation]

Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2017):
Improving Art-of-Living Trainings: Implication of Art-of-Living Trainings for Primary School Students.
In: International Journal of School Health, Kowsar, 4, (2), [Artikel]

Stumpp-Spies, Claudia Anette (2017):
Individuelle Förderungsmöglichkeiten von Lebenskunst – Konzeption und empirische Überprüfung eines Coaching-Konzeptes für Lebenskunst sowie ein integrativer Ansatz zur Veränderung von Strategien und zum Umgang mit Hindernissen.
Darmstadt, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/7027],
[Dissertation]
2016 Roth, A., Ogrin, S., & Schmitz, B. (2016):
Assessing self-regulated learning in higher education: a systematic literature review of self-report instruments. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 28(3), 225-250.

Wagner, W., Göllner, R., Werth, S., Voss, T., Schmitz, B., & Trautwein, U. (2016):
Student and teacher ratings of instructional quality: Consistency of ratings over time, agreement, and predictive power. Journal of Educational Psychology, 108(5), 705.

Bellhäuser, Henrik (2016):
Fostering Self-Regulated Learning Online Development and Evaluation of Interventions for E-Learning Scenarios.
Darmstadt, Technische Universität, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/5833],
[Dissertation]

Bellhäuser, Henrik ; Lösch, Thomas ; Winter, C. ; Schmitz, Bernhard (2016):
Applying a web-based training to foster self-regulated learning—Effects of an intervention for large numbers of participants.
In: The Internet and Higher Education, S. 87-100, (31), [Artikel]

Bellhäuser, Thomas ; Winter, Charlotte ; Schmitz, Bernhard (2016):
Applying a web-based training to foster self-regulated learning—Effects of an intervention for large numbers of participants.
In: The Internet and Higher Education, Elsevier, S. 87-100, 31, [Artikel]

Gerich, Mara ; Schmitz, Bernhard (2016):
Using Simulated Parent-Teacher Talks to Assess and Improve Prospective Teachers' Counseling Competence.
In: Journal of Education and Learning, ERIC, S. 285-301, 5, (2), [Artikel]

Gerich, Mara ; Trittel, Monika ; Schmitz, Bernhard (2016):
Improving Prospective Teachers’ Counseling Competence in Parent-Teacher Talks: Effects of Training and Feedback.
In: Journal of Educational and Psychological Consultation, Taylor & Francis, S. 1-36, [Artikel]

Janzarik, G. ; Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016):
Happiness at work: A training to increase art-of-living at work.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Janzarik, G. ; Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016):
Happiness at work: A training to increase art-of-living at work.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Klug, Julia ; Bruder, Simone ; Schmitz, Bernhard (2016):
Which variables predict teachers diagnostic competence when diagnosing students’ learning behavior at different stages of a teacher’s career?
In: Teachers and Teaching, Taylor & Francis, S. 461-484, 22, (4), [Artikel]

Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016):
Art-of-Living Training: Developing an Intervention for Students to Increase Art-of-Living.
In: Applied Psychology: Health and Well-Being, Wiley Online Library, S. 279-300, 8, (3), [Artikel]

Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard (2016):
Art-of-Living Training: Developing an Intervention for Students to Increase Art-of-Living.
In: Applied Psychology: Health and Well-Being, Wiley Online Library, S. 279-300, 8, (3), [Artikel]

Ogrin, Sabine ; Roth, Anne (2016):
Kompass Schulwechsel: Den Übergang gestalten.
Vandenhoeck & Ruprecht, [Buch]

Roth, Anne ; Ogrin, Sabine ; Schmitz, Bernhard (2016):
Assessing self-regulated learning in higher education: a systematic literature review of self-report instruments.
In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Springer, S. 225-250, 28, (3), [Artikel]

Schmitz, Bernhard (2016):
Art-of-Living: A Concept to Enhance Happiness.
Springer, [Buch]

Schmitz, Bernhard (2016):
Development of a Questionnaire Measuring Art-of-Living.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Schmitz, Bernhard (2016):
Interventions to Enhance Art-of-Living.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Schmitz, Bernhard (2016):
Introduction: Advantages of Using the Concept Art-of-Living.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Schmitz, Bernhard (2016):
Measurement of Art-of-Living in Daily Life by Diaries.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Schmitz, Bernhard (2016):
Summary and Outlook.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Schmitz, Bernhard (2016):
Validation Studies for Art-of-Living.
In: Art-of-Living: A concept to enhance happiness, Springer, [Buchkapitel]

Wagner, Wolfgang ; Göllner, Richard ; Werth, Sarah ; Voss, Thamar ; Schmitz, Bernhard ; Trautwein, Ulrich (2016):
Student and teacher ratings of instructional quality: Consistency of ratings over time, agreement, and predictive power.
In: Journal of Educational Psychology, American Psychological Association, S. 705-721, 108, (5), [Artikel]

Wiemeyer, Josef ; Schmitz, Bernhard (2016):
Self-regulated multimedia learning in Sport Science Concepts and a field study.
In: Proceedings of the 10th International Symposium on Computer Science in Sports (ISCSS), [Konferenzveröffentlichung]
2015
Bouley, Franziska ; Wuttke, Eveline ; Schnick-Vollmer, Kathleen ; Schmitz, Bernhard ; Berger, Stefanie ; Fritsch, Sabine ; Seifried, Jürgen (2015):
Professional Competence of Prospective Teachers in Business and Economics Education: Evaluation of a Competence Model Using Structural Equation Modeling.
In: Peabody Journal of Education, Taylor & Francis, S. 491-502, 90, (4), [Artikel]

Dresel, Markus ; Schmitz, Bernhard ; Schober, Barbara ; Spiel, Christine ; Ziegler, Albert ; Engelschalk, Tobias ; Jöstl, Gregor ; Klug, Julia ; Roth, Anne ; Wimmer, Bastian (2015):
Competencies for successful self-regulated learning in higher education: structural model and indications drawn from expert interviews.
In: Studies in Higher Education, Taylor & Francis, S. 454-470, 40, (3), [Artikel]

Fritsch, Sabine ; Berger, Stefanie ; Seifried, Jürgen ; Bouley, Franziska ; Wuttke, Eveline ; Schnick-Vollmer, Kathleen ; Schmitz, Bernhard (2015):
The impact of university teacher training on prospective teachers’ CK and PCK--a comparison between Austria and Germany.
In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Springer International Publishing, S. 1-20, 7, (1), [Artikel]

Gerich, Mara ; Bruder, Simone ; Hertel, Silke ; Trittel, Monika ; Schmitz, Bernhard (2015):
What Skills and Abilities Are Essential for Counseling on Learning Difficulties and Learning Strategies?
In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Hogrefe Verlag Göttingen, S. 62-71, 47, [Artikel]

Landmann, Meike ; Perels, Franziska ; Otto, Barbara ; Schnick-Vollmer, Kathleen ; Schmitz, Bernhard (2015):
Selbstregulation und selbstreguliertes Lernen.
In: Pädagogische Psychologie, Springer, S. 45-65, [Buchkapitel]

Lang, Jessica (2015):
Tierisch zufrieden: Ist Wohlbefinden auch nur ein Trick?
In: SitzPlatzFuss, Cadmos Verlag GmbH, S. 82-83, 19, [Artikel]

Otto, Barbara ; Perels, Franziska ; Schmitz, Bernhard (2015):
VI-3 Selbstreguliertes Lernen.
In: Empirische Bildungsforschung, Springer, S. 41-53, [Buchkapitel]

Schmidt, Michaela ; Perels, Franziska ; Schmitz, Bernhard (2015):
How to perform idiographic and a combination of idiographic and nomothetic approaches.
In: Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, Hogrefe Publishing, S. 166-174, 218, [Artikel]

Schnick-Vollmer, Kathleen ; Berger, Stefanie ; Bouley, Franziska ; Fritsch, Sabine ; Schmitz, Bernhard ; Seifried, Jürgen ; Wuttke, Eveline (2015):
Modeling the Competencies of Prospective Business and Economics Teachers.
In: Zeitschrift für Psychologie, Hogrefe Publishing, S. 24-30, 223, [Artikel]

Schober, Barbara ; Klug, Julia ; Jöstl, Gregor ; Spiel, Christiane ; Dresel, Markus ; Steuer, Gabriele ; Schmitz, Bernhard ; Ziegler, Albert (2015):
Gaining Substantial New Insights Into University Students’ Self-Regulated Learning Competencies.
In: Zeitschrift für Psychologie, Hogrefe Publishing, S. 64-65, 223, [Artikel]

Schumacher, Bettina (2015):
Zusammenhang zwischen Lebenskunst und Charakterstärken und Einfluss auf Wohlbefinden.
Technische Universität Darmstadt, [Masterarbeit]
2014 Lang, Jessica (2014):
Tierisch zufrieden: Entwicklung und Evaluation einer tiergestützten Intervention zur Steigerung von Wohlbefinden und Lebenskunst.
Technische Universität Darmstadt, [Masterarbeit]

Scheibe, Anne-Kathrin ; Trittel, Monika ; Klug, Bernhard; Krapp, A. ; Seidel, T. (Hrsg.) (2014):
Strategien und Methoden der Erkenntnisgewinnung (Forschungsmethoden).
In: Lehrbuch Pädagogische Psychologie, Weinheim, Beltz, [Buchkapitel]
2013 Keller, Sylvana ; Ogrin, Sabine ; Scheibe, Anne-Kathrin ; Schmitz, Bernhard (2013):
Mehr Arbeitsdisziplin durch selbstreguliertes Lernen – Strategien für Schüler und Fördermöglichkeiten für Lehrkräfte.
In: Schulmagazin 5-10, S. 7-14, 11, [Artikel]

Ogrin, Sabine ; Keller, Sylvana ; Scheibe, Anne-Kathrin ; Lang, Jessica ; Schmitz, Bernhard(2013):
Lerntagebücher selbst erstellen – Monitoring individuell fördern.
In: Schulmagazin 5-10, S. 51-54, 11, [Artikel]
2010 Liborius, Patrick ; Neudel, Patrick (2010):
Ein Training für Mentoren zur Hausaufgabenbetreuung.
In: Praxis Schule 5-10, Westermann Gruppe, S. 36-39, 4, [Artikel]
2009 Scheibe, Anne-Kathrin (2009):
Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung von Emotionsregulationsstrategien im Lern- und Leistungskontext.
Technische Universität Darmstadt, [Online-Edition: http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/1334/],
[Masterarbeit]